Tallinas šosejas jaunais asfalta segums atbilst visām kvalitātes prasībām
Kā jau ziņots, šā gada 26. jūnijā va/s Latvijas Valsts ceļi (LVC) Autoceļu kompetences centra Ceļu laboratorijas darbinieki veica kvalitātes kontroles pārbaudi autoceļa A1 Rīga (Baltezers)–Igaunijas robeža (Ainaži) 13,5. kilometrā, kur SIA Binders veic posma 13,2.-21,0. km seguma virskārtas atjaunošanas darbus autoceļa periodiskās uzturēšanas darbu ietvaros. Tika paņemti paraugi uzklātās asfaltbetona kārtas biezuma un sablīvējuma noteikšanai, kā arī riteņu sliežu testa veikšanai.
Kā liecina Ceļu laboratorijas veiktās pārbaudes, saņemtie rezultāti atbilst kvalitātes prasībām. Asfaltbetona kārtas biezums ir lielāks, nekā paredzēts projektā. Riteņa sliežu veidošanās ātrums ir mazāks jeb labāks, nekā tas ir pieļaujams, un arī ar gaisu pildīto poru saturs paraugos atbilst prasībām.
Autoceļa virskārtas (dilumkārtas) atjaunošana, kas norisinās uz Tallinas šosejas pie Ādažiem (autoceļš A1 Rīga (Baltezers) – Igaunijas robeža (Ainaži)) nodrošinās, ka posms būs labā kvalitātē vēl vismaz desmit gadus un kalpos bez periodiskās uzturēšanas darbiem.
Šis posms pilnībā tika rekonstruēts 2005. gadā, piesaistot ES Kohēzijas fonda finansējumu. Ir pagājuši deviņi gadi un ir sasniegts termiņš, pēc kura saskaņā ar normatīviem jāveic ceļa virskārtas atjaunošana. Šis termiņš var būt no 6 līdz 12 gadiem, atkarībā no satiksmes intensitātes un izmantotās tehnoloģijas. Uz šī ceļa posma ir konstatētas 0,6 – 1,0 cm dziļas rises, kas samazina satiksmes drošību lietus laikā un ziemā, segumā ir parādījušās arī mikroplaisas.
Minētos bojājumus nevar ieraudzīt ar neprofesionāļa aci, taču tos var konstatēt, izmantojot mērījumus, kā arī profesionāliem inženieriem veicot izpēti. Savlaicīgi neveicot ceļa virskārtas nomaiņu, bojājumi pastiprināsies un pakāpeniski sāks skart arī autoceļa dziļākos slāņus, kā rezultātā būs nepieciešams daudz vērienīgāks un arī dārgāks remonts.
Šo Tallinas šosejas posmu rekonstrukcijai izmantots ES fondu finansējumus, kas ir vēl viens iemesls periodiskās uzturēšanas darbu veikšanai, jo tādas ir Eiropas Komisijas (EK) prasības. EK piešķir finansējumu dalībvalstu autoceļiem ar nosacījumu, ka uz tiem tiek savlaicīgi veikti visi nepieciešamie uzturēšanas pasākumi, kas nodrošina, ka rekonstruētie ceļi kalpos tiem paredzēto laiku.
Šogad autoceļā A1 virskārta tiks atjaunota arī posmā 13.-21,2. km, kas ir nokalpojis 13 gadus, un tajā ir jūtami pārsniegts periodiskās uzturēšanas noteiktais termiņš. Nākamgad būs šādi darbi ieplānoti posmam 0,0.-6,3. km, kas ir izbūvēts 2004. gadā un kam seguma nolietojums ir nedaudz mazāks.
Autoceļu finansējuma ilgstošas nepietiekamības dēļ praktiski nav iespējams veikt savlaicīgus periodiskās uzturēšanas darbus visā valsts autoceļu tīklā, tāpēc tie tiek nodrošināti tikai uz tiem ceļiem, kuros ir ieguldīts ES fondu finansējums.
Jāatzīmē, ka ceļu tīkla ilgtspēju ir iespējams nodrošināt, vien savlaicīgi un regulāri veicot autoceļu periodisko uzturēšanu. Šāda autoceļu pārvaldīšanas politika būtu visefektīvākā ilgtermiņā, turklāt sabiedrībai lētākā. Izlīdzināt rises un uzklāt jaunu dilumkārtu, salīdzinot ar autoceļa pārbūvi, prasa ievērojami mazāku finansējumu, īsāku izpildes laiku, arī ievērojami mazākus satiksmes ierobežojumus. Tāpat kā jebkuram izstrādājumam ir garantijas termiņš, kurš ir spēkā, ja attiecīgais izstrādājums tiek lietots un kopts atbilstoši instrukcijai, tāpat arī autoceļi kalpo tiem paredzēto mūžu tikai tad, ja tiek nodrošināta atbilstoša to uzturēšana.
Tallinas šosejas remontdarbu objekta kvalitātes pārbaudes fotoreportāžu varat apskatīt šeit