Ekonomists: Finansējumu autoceļiem var palielināt nodokļu reforma
Nav šaubu, ka autoceļu stāvoklis ir sarežģīts, taču, prasot lielāku finansējumu autoceļiem esošā valsts budžeta ietvaros, citās nozarēs var rasties nepatīkamākas sekas nekā esošais ceļu stāvoklis, tāpēc galvenais risinājums ir nopietna nodokļu reforma, ikgadējā ceļu nozares konferencē Virzība uz ilgtspējīgu ceļu politiku Latvijā sacīja DNB bankas ekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš.
Viņš uzskata, fiskālo problēmu var risināt divos veidos, kas nav izslēdzoši, bet viens otru papildina − nodokļu likmju palielināšana un/vai nodokļu bāzes paplašināšanu, kā arī efektīvāka nodokļu iekasēšana. „Ja netiks mainīta iekasēto nodokļu un iekšzemes kopprodukta (IKP) attiecība, naudas vairāk nebūs,” pauda P. Strautiņš.
Ekonomists arī apšauba Autoceļu fonda atjaunošanas lietderību. „Ja nepieaugs iekasēto nodokļu/IKP attiecība, tad pietiekamu līdzekļu nebūs pat tad, ja būs Autoceļu fonds,” uzskata P.Strautiņš. „Ir pārekspluatēts uzstādījums, ka ceļu lietotāji maksā akcīzes nodokli, tāpēc viņiem ir tiesības prasīt, lai nauda tiek novirzīta ceļiem – Latvijā nav neviena autovadītāja, kura bērni neietu skolā vai kurš nebūtu vismaz potenciāls veselības aprūpes pacients vai kurš negūtu labumu no drošības, ko sniedz „spēka struktūru” esamība,” viņš pauda.
Galvenās ceļu nozares konferencē apskatāmās tēmas bija autoceļu nozīme valsts ekonomikā, autoceļu būves kvalitātes jautājumi, kā arī privātās un publiskās partnerības projektu ieviešana autoceļu nozarē.
Konferencē savu viedokli prezentēja un diskusijās piedalījās Satiksmes ministrs Anrijs Matīss, VAS Latvijas Valsts ceļi valdes priekšsēdētājs Jānis Lange, biedrības „Latvijas ceļu būvētājs” valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš, nozares kolēģi no Lietuvas un Igaunijas ceļu administrācijām, kā arī citi eksperti.