Biežāk uzdotie jautājumi
Tādos objektos kā jaunbūve vai pārbūve garantijas laiks ir pieci gadi, savukārt seguma atjaunošanas gadījumā tie ir trīs gadi. Jāņem vērā, ka, nepārbūvējot pamatus, grūtāk noteikt defektu cēloņus, jo defekti var rasties arī veco pamatu dēļ.
Katram izbūvētam vai atjaunotam autoceļu posmam tiek noteikts garantijas laiks, kura laikā būvnieks par saviem līdzekļiem labo tos ceļa defektus, kas ir radušies viņa izmantoto materiālu vai tehnoloģiju rezultātā. Šādus defektus garantijas laikā konstatē LVC nodaļu darbinieki, veicot ceļu inspekciju.
Kas notiek, ja tiek konstatēti defekti?
Konstatējot defektus, LVC nodaļu darbinieki informē attiecīgā LVC reģiona garantiju administratoru, kurš izvērtē defekta iemeslus. Ja tiek konstatēts, ka defekts ir radies būvnieka vainas dēļ, tad būvniekam rakstiski tiek uzdots novērst defektu pasūtītāja noteiktajā laikā, norādot tehnoloģiju vai pieprasot no būvnieka priekšlikumus labošanas metodei. Defekta novēršanai atvēlētais laiks ir atkarīgs no tā, cik tas ir traucējošs satiksmei un kad ir piemērotākie laika apstākļi tā kvalitatīvai labošanai.
Būvdarbu laikā būvnieks pats veic regulāru kvalitātes kontroli. Savukārt no LVC puses būvnieka darbu kvalitātei seko konkursa kārtībā izvēlēti būvuzraugi, ņemot savus paraugus un pārbaudot tos neatkarīgās laboratorijās. Pēc būvdarbu pabeigšanas pasūtītājs vērtē būvdarbu kopējo kvalitāti, veicot urbto paraugu testēšanu, seguma līdzenuma pārbaudi un saķeres mērījumus, kā arī mēra ceļa apzīmējumu atstarošanas spēju. Izlases veidā šādas pārbaudes veic arī būvdarbu laikā, lai pārliecinātos, ka būvnieks un būvuzraugs pienācīgi seko līdzi darbu kvalitātei un viss ir prasībām atbilstošs.
Kas notiek, ja tomēr gadās atkāpes no normas?
Būvdarbu laikā konstatētie defekti darba procesā tiek nekavējoties novērsti. Gadījumos, ja defekts ir neliels un ir maz iespēju ar labošanu iegūt ceļam labāku rezultātu, tad darbs tiek pieņemts par samazinātu cenu.
Nereti tiek konstatētas nelielas atkāpes no specifikāciju prasībām, kuras nenoved un, iespējams, nekad nenovedīs pie ekspluatācijā pamanāmiem defektiem. Būvniecības laikā arī reti kad ir iespējams iegūt viscaur vienādu asfalta sablīvējumu. To ietekmē sagatavotās asfalta masas viendabīgums, transportēšanas ceļš un laika apstākļi.
Ja neatbilstības ir lielas un pamanāmas, tiek pieprasīts ceļa posmu pārbūvēt. Savukārt, ja atkāpes ir nelielas un tās ir redzamas tikai laboratorijā, bet nav jūtamas uz ceļa, tad, izvērtējot iespējamos riskus, darbu var pieņemt, konkrētajam posmam nosakot papildu garantijas termiņu. Kopā ar papildu garantijas laiku tiek aprēķinātas iespējamās labošanas darbu izmaksas un tādējādi noteikts papildu naudas ieturējums garantijas laikā. Tas ir nodrošinājums gadījumiem, ja būvnieks nespēj vai nevēlas labot defektus un darbus jāuzdod izpildīt citam būvniekam. Tādu gadījumu gan nav bijis, jo tas ir būvnieku reputācijas jautājums.
Tomēr, ja ir skaidrs, ka risks parādīties defektam ir gana augsts, LVC kā pasūtītājs nepiekrīt pagarināt garantijas termiņu un pieprasa veikt nekavējošu pārbūvi vai labojumus vai papildu darbus uz būvnieka rēķina risku novēršanai, piemēram, veicot tūlītēju virsmas apstrādi vai pat ieklājot jaunu seguma kārtu. Garantijas saistības arī nosaka, cik daudz nelieliem defektiem uz seguma laukuma vienību ir pieļaujams rasties. Ja to ir vairāk, būvniekam jāveic vienlaidu remontu visam posmam.