Gada balvu par mūža ieguldījumu ceļu nozarē saņem Ēvalds Akmentiņš

Gada balvu par mūža ieguldījumu valsts autoceļu nozarē piešķirta inženierim, kādreizējā 5. Ceļu būves rajona galvenajam inženierim Ēvaldam Akmentiņam.

 Gada balvas ieguvējs darbu nozarē sācis 1954. gadā pēc Latvijas Valsts Universitātes Inženierzinātņu fakultātes absolvēšanas un satiksmes ceļu inženiera kvalifikācijas iegūšanas.

Ēvalds Akmentiņš darbu sācis Šlokenbekā – pagājušā gadsimta vidū vienīgajā specializētajā ceļu būvniecības organizācijā, vadot darbus Ceļu mašīnu stacijā, kas vienlaikus būvēja vairākus objektus. E.Akmentiņš bija galvenais inženieris, un viņa vadībā tika pabeigts ceļa Jelgava – Kalnciems būvniecība. Viņa vadībā ekspluatācijā tika nodoti arī tādi jaunbūvēti un izremontēti ceļi kā Tukums – Ķemeri, Tukums – Ķesterciems, Ķesterciems – Mērsrags, Tukuma apvedceļš, Jelgava – Eleja, Jelgava – Iecava, Eleja – Bauska un citi. Pēdējais lielākais būvobjekts bija Jelgavas apvedceļa zemes klātnes izbūve.

Gada balvas eksperts, ceļu un tiltu būvinženieris Juris Anitens norāda, ka “Ēvalds ir godprātīgi visa mūža garumā darbojies ceļu nozarē, daudz un dažādos veidos veicinājis Latvijas ceļu nozares attīstību. Viņš ir viens no sava laika autoceļu nozares balstiem Latvijā.”

Gada balvas eksperts, inženieris mehāniķis Uldis Birzleja piebilst: “No Ēvalda Akmentiņa tiešām var mācīties darbu izpildes kultūru, ņemot vērā sava laika tehniskos sasniegumus un dotās iespējas.”

Ēvalds Akmentiņš bija viens no kvalificētākajiem Latvijas speciālistiem asfaltbetona un melno segu būvniecībā. Viņa vadībā tika rīkoti dažādi semināri, kuros viņš dalījās pieredzē ar citiem kolēģiem.

1975. gadā tika uzsākts Šlokenbekas muižas ansambļa restaurācija, un šos darbus vadīja Ēvalds Akmentiņš. Tika uzbūvēts dzīvojamais ciemats Milzkalnē. Šlokenbekas muižā Akmentiņa kungs saimniekoja vairāk nekā 25 gadus. Tur tika radīta bāze vienīgajam ceļu muzejam valstī un vienam no vadošajiem šīs nozares muzejiem pasaulē. Viņa vadībā muzeja ekspozīcija tika papildināta ar dažādu ceļa būvniecības tehniku un mehānismiem un citiem materiāliem.

Ēvalds Akmentiņš savas profesionālās darbības laikā ieguvis atzinību un dažādus attiecīgā laika apbalvojumus, darbojies Latvijas Tautas frontē. Foto no arhīviem pieejami šeit: https://failiem.lv/u/gwv2dbxp#_

Gada balvas ceļu būvniecībā šogad tika pasniegtas sesto reizi. Žūrija vērtēja desmit ceļu būvobjektus, kuri pabeigti pērn un tika atlasīti pēc darbu apjoma un izpildes kvalitātes kritērijiem. Visus objektus žūrija apsekoja dabā, vērtējot asfalta seguma kvalitāti – līdzenumu, viendabīgumu, šuves, kā arī inženiertehniskās būves, nomales un nogāzes, satiksmes organizācijas aprīkojumu un ūdens novades sistēmas.

Šogad žūrijas darbā piedalījās ceļu un tiltu būvinženieris, bijušais SIA 8CBR galvenais inženieris Juris Anitens, inženieris mehāniķis, bijušais VAS Latvijas Valsts ceļi projektu vadītājs Uldis Birzleja, ceļu būvinženieris, Transportbūvju inženieru asociācijas valdes loceklis, SIA E. Daniševska birojs valdes loceklis Elmārs Daniševskis, ceļu un tiltu būvinženieris, Igaunijas ceļu administrācijas Rietumu reģiona galvenais speciālists Heiti Popps, Lietuvas ceļu administrācijas Projektu ieviešanas un tehniskās uzraudzības daļas vadītājs Eduards Grinavecks un Rīgas Tehniskās universitātes Būvniecības fakultātes dekāns profesors Juris Smirnovs.

Gada balvas ceļu būvniecībā tika pasniegtas piecās kategorijās – par mūža ieguldījumu nozares

darbā, perspektīvākajam jaunajam būvdarbu vadītājam, autobraucēju balva, kā balvas par labāko būvdarbu veikumu veicot ceļu seguma atjaunošanu un pastiprināšanu un veicot paplašinātus būvdarbus.

2015. gadā darbi veikti uz 1187 km autoceļu. Melnā seguma atjaunošana vai pārbūve veikta uz 587 km, virsmas apstrāde uz 93,6, bet divkārtu virsmas apstrāde – uz 31 km. Autoceļu kompetences centra Ceļu laboratorijā pērn veikti 21 886 kvalitātes pārbaudes testi un parametru mērījumi ceļu tīkla 7288 kilometros.