LVC diennakts info līnijā saņemto zvanu skaits pieaudzis par 60%
VAS “Latvijas Valsts ceļi” Satiksmes informācijas centrs (SIC) nodrošina diennakts informācijas servisu par situāciju uz Latvijas valsts ceļiem. Centrā saņemto zvanu skaits pēdējo piecu gadu laikā pieaudzis par 60%. Visvairāk cilvēki šo tālruni izmanto novembrī un janvārī, kad galvenās tēma ir braukšanas apstākļi uz valsts ceļiem, stāsta SIC pārstāvis Lauris Vilnītis.
Satiksmes informācijas centrs (SIC), kā VAS “Latvijas Valsts ceļi” (LVC) pastāvīga struktūrvienība izveidots 2005. gada beigās ar nolūku nodrošināt nepārtrauktu saikni ar sabiedrību.
Visā SIC pastāvēšanas laikā tā nozīme arvien augusi, jo strauji attīstās arī ceļu lietotāju pieprasījums pēc satiksmes informācijas apjoma un kvalitātes, kā arī to izmantošanas tehnoloģiskās iespējas (smartfoni, automašīnu IKT aprīkojums, lietu internets u.c.). Tirgū arvien vairāk ienāk privātie informācijas sniedzēji.
Sākotnēji SIC dibināts kā tradicionālais diennakts režīma dispečerpostenis, bet laika gaitā tam nāca klāt atbildība par LVC ceļu telemātikas un telemetrijas sistēmām, kā arī informācijas tehnoloģiju sistēmu (ITS) risinājumu ieviešanu.
Kas zvana uz SIC?
Pirmkārt, cilvēki interesējas par LVC pakalpojumiem ‒ par ceļazīmju un reklāmu saskaņošanu, lielgabarīta pārvadājumu atļaujām, dažādiem tehniskajiem uzdevumiem u.c. Otra grupa ir paziņojumi vai informācijas pieprasījumi par satiksmes apstākļiem. Ziemā lielākoties cilvēki zvana, lai noskaidrotu par konkrētu ceļu posmu kaisīšanu, informētu par ceļu stāvokli, apgrūtinātiem braukšanas apstākļiem – ziemas periodam raksturīgiem puteņiem, stipru apledojumu, spēcīgiem nokrišņiem. Vasarā lielākā interese ir par remontdarbiem ‒ gan tiem, kas jau norisinās, gan par plānotajiem. Gada siltajos mēnešos zvanītāji interesējas arī par satiksmes ierobežojumiem dažādu pasākumu laikā. Citos gadalaikos tie ir stipri vēji, kad daudzviet tiek sagāzti koki, notiek avārijas. Pavasarī un rudenī aktuālākā tēma ir masas ierobežojumi uz grants ceļiem.
Konstruktīvākas sarunas
Pēdējo gadu laikā zvanītāju attieksme ir mainījusies. Mazāk ir to, kas vēlas tikai nolaist tvaiku. Sarunas kļuvušas konstruktīvas. To varētu skaidrot gan ar pieejamās informācijas daudzumu, LVC veiktajām skaidrojošajām kampaņām, gan ar to, ka pēc autovadītāja paziņojuma salīdzinoši ātri (ja tas ir iespējams) problēma tiek novērsta ‒ bedre aizlāpīta, ceļazīme atjaunota, grants ceļš nogreiderēts un slidenais posms ‒ nokaisīts.
Konsultē operatīvi
Sarunas pārsvarā ir īsas. Paziņojumu gadījumā tiek precizēta informācija, lai nodotu to atbildīgajiem dienestiem, un izskaidrots, kāda varētu būt viņu rīcība. Gadījumos, kad zvanītājs jautā par kādu no LVC pakalpojumiem, SIC speciālists īsumā izskaidro tā saņemšanas kārtību un sniedz zvanītājam speciālista kontaktinformāciju, lai šo pakalpojumu saņemtu.
Cik ilgā laikā atrisina problēmu
Problēmas atrisinājums ne vienmēr ir atkarīgs no SIC. Ja problēma ir uz ceļa, tad to risina VAS “Latvijas Autoceļu uzturētājs” (LAU) vai LVC atbildīgie cilvēki normatīvajos aktos noteiktajā laikā. SIC uzdevums ir maksimāli precīzi noskaidrot notikuma vietu, problēmas apmēru un apstākļus, lai precīzi informētu atbildīgos cilvēkus, kas problēmu risina. Krīzes laikā SIC no notikuma sākuma līdz tā atrisinājumam seko līdzi tā gaitai un sadarbībā ar LVC Komunikācijas daļu informē sabiedrību. SIC cenšas skaidrot iedzīvotājiem arī to, kā problēmas tiek risinātas, proti ‒ autoceļu ziemas uzturēšanas specifiku, uzturēšanas klases un pieļaujamo ceļa stāvokli. Pavasarī skaidrojam bedrīšu remonta specifiku, rudenī ‒ masas ierobežojumu nepieciešamība.
Sadarbība ar citiem dienestiem
Viens no svarīgākajiem SIC uzdevumiem ir konsultēt autovadītājus, sniegt viņiem precīzu un objektīvu informāciju un veicināt, ka problēmas, kas rodas uz ceļiem, tiek operatīvi risinātas. Lai to veiksmīgi varētu izdarīt, SIC jāstrādā ciešā sadarbībā ar LAU, LVC speciālistiem, neatliekamo dienestu un sabiedrības pārstāvjiem. SIC nepārtraukti cenšas pilnveidot un uzlabot sadarbību. Šajā sakarā SIC vēlas pateikt paldies autovadītājiem, kas aktīvi informē par problēmām uz valsts ceļiem, kā arī LAU un LVC kolēģiem.