Aizputes ceļinieks: Šīs sezonas laika apstākļi – stimuls mobilizācijai un noderīga pieredze

Atbild: SIA “Aizputes ceļinieks” valdes priekšsēdētāja Ruta Kande

Kā jūs vērtējat šo būvniecības sezonu: kas šogad nozarē bijis pozitīvs, kas varbūt nē?

Šī gada sezona mūsu uzņēmumam bija izaicinājumiem bagāta. Lai gan gada sākumā izskatījās, ka pasūtījumu portfelis komplektējās pietiekami labs, lielākā daļa līgumu, tika noslēgti novēloti, darbus varējām uzsākt jūlija vidū, kad viena trešdaļa no sezonas jau paskrējusi garām. Viena diezgan būtiska (pašvaldības) līguma slēgšanu tā arī šosezon nesagaidījām, neskatoties uz to, ka konkursu uzvarējām jau jūnija vidū. Pašvaldība it kā gaidot finansējuma apstiprināšanu. Rezultātā sezonas pirmajā pusē strādājām ar nepilnu noslodzi. Savukārt sezonas noslēgums iezīmējās ar saulainu un nosacīti siltu dienu gaidīšanu, lai līdz sniegam pārejošos projektus pagūtu atstāt cietajā segumā. Papildus izaicinājumus būvniecībā šosezon sagādāja netradicionāli lielais nokrišņu daudzums, īpaši meža ceļu būvniecībā. Skumji ir tas, ka šādi laika apstākļi, kuri pēc būtības būtu uzskatāmi par foce majore, tiek akumulēti tikai un vienīgi uz būvnieka rēķina, un pasūtītājs neuzskata par nepieciešamu diskutēt pat par iespējamiem būvniecības termiņu pagarinājumiem, kur nu vēl par dabas radīto zaudējumu iespējamām kompensācijām – tie ir būvnieka riski, ieskaitot soda sankcijas par termiņu kavējumiem. Šādos gadījumos būvniecības termiņi tiek kavēti objektīvi – laika apstākļu dēļ. Kā pozitīvo šajā sezonā varu minēt to, ka šādi apstākļi liek papildus mobilizēties, ļoti operatīvi plānot katru kustību, un tā ir ļoti noderīga pieredze izaugsmei.

Ko sagaidāt no nākamā, 2018.gada?

No nākamā gada gaidām mazliet saudzīgākus laika apstākļus, laicīgāk noslēgtus līgumus un protams gribētos nokomplektēt pietiekamu pasūtījumu portfeli, kas pēc izsludinātajiem projektiem mūsu interešu reģionā izskatās iespējami.

Darba spēka trūkums saasināsies vēl vairāk

Vai un kā, jūsuprāt, ceļu būvniecības nozares nākotni ietekmēs Rail Baltica projekts un dzelzceļa elektrifikācija?

Domāju, lai arī netieša, tomēr ietekmē būs, proti ‒ tirgū ienāks finansiāli ietilpīgs projekts. Lai arī to visdrīzāk realizēs ārzemju kompānija (vietējām diez vai būs atbilstoša kvalifikācija), darba apjoms tiks veikts mūsu tirgū, kas nozīmē finanšu ieplūšanu nozarē pastarpināti, caur materiālu iepirkumiem lielā apjomā, droši vien  būs nepieciešama arī pievadceļu būvniecība, u.c. papildus būvniecības darbi, kas, protams, kopumā nozares pasūtījumu portfeli iespaidos pozitīvi.

Un tomēr nevar nesatraukt, tas, ka pie tā jau pieaugošā kvalificēto darba roku deficīta nozarē kopumā, tik ietilpīga projekta realizācijas ietvaros darba spēka trūkums saasināsies vēl vairāk. Bet mēs esam gatavi jauniem izaicinājumiem, jo šī nozare nekad nedod iespēju atslābt, un tieši tāpēc ir tik aizraujoša.