Biežāk uzdotie jautājumi
Ceļu konstrukciju parasti projektē 20 gadu kalpošanas laikam, ņemot vērā šajā laikā prognozēto satiksmi. Pēdējos 20 gados autoceļu tīklā būvētie ceļi liecina, ka iecerētais projekta mērķis tiek sasniegts. Lai ceļš droši varētu kalpot paredzētos 20 gadus un vairāk, ir regulāri jātīra grāvji un caurtekas un periodiski jāatjauno nodilušās virsmas un ceļa aprīkojums. Asfalta virskārta jāatjauno reizi 7 − 9 gados.
Ja izdodas panākt īpaši viendabīgu asfalta ieklāšanu, tad segums var nokalpot arī vairāk kā 10 gadus. Uz noslogotākiem ceļu posmiem, kur tiek lietots dārgāks asfalts ar augstākām prasībām materiāliem, ir jālieto speciālas iekārtas, kas novērš asfalta transportēšanas laikā radušos masas segregāciju (materiāla noslāņošanos un nevienmērīgu atdzišanu).
Ja ceļam ir veikta arī pamatu pārbūve, tad pirmos piecus gadus pēc izbūves atklātās neatbilstības un to cēloņi būvniekam ir jālabo par saviem līdzekļiem. Ja atjaunots ir tikai segums, tad garantijas termiņš atjaunošanas darbiem ir 3 gadi. Garantijas termiņus nosaka tā, lai apslēptu būvdarbu defektu gadījumā tie garantijas periodā paspētu parādīties, būtu skaidri nosakāmi to cēloņi un varētu uzdot būvniekam tos novērst vai izmaksas ieturēt no garantijas galvojuma. Garantijas laiks ir daudz īsāks par kalpošanas laiku, jo būvdarbu kvalitāte nav vienīgais faktors, kas ietekmē ceļa konstrukciju stāvokli.
NB! Ar laiku arī teicami uzbūvēts ceļš nolietojas. Cik ātri tas notiek, ir atkarīgs no izvēlētā projekta risinājuma, ekspluatācijas apstākļiem un tā, cik rūpīgi ceļš ikdienā tiek uzturēts.
Būvdarbu kvalitāti kontrolē materiālu ražotāji, būvdarbu veicēji, būvuzraugi un būvdarbu pasūtītājs.
- Būvmateriālu ražotāji kontroli veic atbilstoši kvalitātes procedūrām, kuras atkarībā no būvizstrādājuma veida nosaka standarti un normatīvie akti.
- Būvdarbu veicēji kvalitāti kontrolē atbilstoši savam kvalitātes plānam un procedūrām, ievērojot standartos un būvdarbu līgumā (būvprojekta specifikācijās) noteiktās obligātās prasības.
- Būvuzraugi seko, lai būvnieks veiktu kvalitātes plānā paredzētās procedūras un obligātās pārbaudes, kā arī ņemtu paraugus, kurus izlases kārtībā pārbauda paši vai nodod pasūtītājam.
- Pasūtītāja laboratorija izlases veidā pārbauda paraugus būvdarbu laikā, kā arī ņem paraugus un veic gala pārbaudes visiem būvdarbiem pēc to pabeigšanas.
Valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas uzraudzību un valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas uzraudzību VAS LVC Uzturēšanas uzraudzības daļā veic 4 cilvēki, Vidzemes reģionā 11 inženieri, Kurzemes reģionā 10 inženieri, Latgales reģionā 10 inženieri, Centra reģionā 10 inženieri.