“Melno punktu” visticamāk būs mazāk

Avots: Autoceļu Avīze, 2019. gada maijs.

Lai samazinātu posmu skaitu, kuros bieži notiek CSN, jāsakārto ne tikai infrastruktūra, bet arī cilvēku domāšana

Pēc aptuveni gada taps jaunā “melno punktu” karte, un būs zināms, kāds ir “melno punktu” skaits uz Latvijas ceļiem. Šādu ceļa posmu, kuros bieži notek ceļu satiksmes negadījumi (CSN) būs mazāk, jo pēdējo trīs gadu laikā vairākās vietās ir veikti satiksmes infrastruktūras uzlabojumi, lai novērstu negadījumu iespējamību, norāda VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) Satiksmes organizācijas pārvaldes direktors Māris Zaļaiskalns. Tomēr joprojām bieži vien “melnie punkti” kartēs parādās vietās, kur tie varēja nemaz nebūt. Pie vainas ir cilvēciskais faktors. “Melno punktu” kartes tiek veidotas ik pēc trīs gadiem atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) direktīvai, un tās tiek ņemtas vērā, plānojot satiksmes drošības uzlabošanas darbus valsts autoceļu tīklā. Piemēram, pakāpeniski tiek likvidēti kreisie pagriezieni. Pārvaldot autoceļu tīklu ierobežota finansējuma apstākļos, nav iespējams realizēt visus nepieciešamos infrastruktūras uzlabošanas projektus, tāpēc tie tiek realizēti prioritārā secībā. Galvenā prioritāte – ceļa seguma uzlabošana, tāpat prioritāri tiek domāts par to, kā atdalīt satiksmes dalībnieku plūsmas, pasargāt mazāk aizsargātos satiksmes dalībniekus. Jāatgādina, ka iepriekšējā periodā no 2014. gada līdz 2016. gadam par “melnajiem punktiem” uz Latvijas ceļiem tika atzītas 99 vietas. Jaunā karte aptvers periodu no 2017. gada līdz 2019. gadam ieskaitot un tiks publicēta 2020. gada pavasarī.

IETEKMĒ INTENSITĀTE

Pirmskrīzes gados (2007.–2008.) ir bijusi lielākā satiksmes intensitāte, un tajā laikā ir bijis arī vēsturiski lielākais “melno punktu” skaits. Savukārt krīzes laikā krasi kritās satiksmes intensitāte un līdz ar to arī “melno punktu” skaits. Vislielākais “melno punktu” skaits ir Pierīgā, kur ir arī blīvākā satiksme. “Melnie punkti” tiek izvērtēti, un pēc tam noteikts, kādas satiksmes organizācijas izmaiņas ir nepieciešamas. Ne vienmēr ir vajadzība veikt attiecīgā posma pārbūvi vai citus dārgus risinājumus. Ir vietas, kur pietiek uzlikt ceļazīmes, kas samazina atļauto braukšanas ātrumu vai aizliedz apdzīšanas manevru. M. Zaļaiskalns atzīst, ka labs līdzeklis ir arī fotoradari. Patlaban uz ceļiem izvietoti 100 stacionārie fotoradari un statistika liecina, ka tie ir sevi attaisnojuši. Bīstamajās vietās, kur uzstādīti fotoradari, negadījumu kopskaits ir samazinājies par 47%, bet par 45% – smago CSN, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati. Tomēr vēljoprojām daudz autovadītāju neievēro ceļu satiksmes noteikumus un turpina pārsniegt atļauto braukšanas ātrumu. Pagājušajā gadā ir noformēti vairāk nekā divi miljoni protokolu par ātruma pārsniegšanu un valsts budžetā iemaksāti vairāk nekā seši miljoni eiro. Taču ir arī tādas vietas, kur situācijas uzlabošanai ir nepieciešama ceļa rekonstrukcija. Piemēram, uz Rīgas–Jūrmalas šosejas ir vairākas “melno punktu” vietas un bieži notiek negadījumi. Daļa no tiem ir saistīti ar akvaplanēšanu, ko izraisa ceļa segumā esošās risas. Šogad tiks veikta šī ceļa segas rekonstrukcija, risas likvidēs un pazudīs iemesls šiem negadījumiem.

JĀMAINA DOMĀŠANA

Tomēr ir vietas, kur melnajiem punktiem faktiski nebūtu jāveidojas, jo, piemēram, infrastruktūra ir sakārtota un nodrošināti apstākļi, lai CSN nenotiktu, tomēr, neskatoties uz to visu, tie notiek. “Lielākajā daļā šo gadījumu pie vainas ir cilvēciskais faktors un distances neievērošana. Bieži vien šādi negadījumi notiek pie luksoforiem, kad priekšā braucošā automašīna strauji bremzē, bet tai sekojošā to laicīgi nespēj, un notiek sadursme. Līdz ar to ne vienmēr pie vainas ir slikta infrastruktūra, bet gan cilvēki paši ar savu rīcību izraisa negadījumus. Iespējams, ir jānomainās paaudzēm, lai cilvēki sāktu pārvietoties uz autoceļiem mazāk agresīvi, ko savukārt izraisa ikdienas stress, kas ir cieši saistīts ar dzīves kvalitāti,” norāda M. Zaļaiskalns. Kā piemēru viņš min autoceļa A8 Rīga–Jelgava–Lietuvas robeža (Meitene) krustojumu ar ceļu P100 Ozolnieki–Dalbe, kur, lai samazinātu negadījumu skaitu, jau pirms vairākiem gadiem tika uzstādīts luksofors, tomēr negadījumi joprojām notiek. Galvenokārt tāpēc, ka netiek ievērota distance.

Par melno punktu tiek uzskatīta vieta, kur viena kilometra garumā trīs gadu laikā ir notikuši vismaz astoņi satiksmes negadījumi vai ir gājuši bojā vismaz trīs cilvēki. Savukārt krustojums par melno punktu ir uzskatāms, ja negadījumi ir notikuši 150 m rādiusā uz katru pusi.

PAVEIKTIE DARBI DROŠĪBAS PAAUGSTINĀŠANAI “MELNAJOS PUNKTOS”

Melnā punkta Nr.AutoceļšRekonstrukcijas, satiksmes organizācijas drošības paaugstināšanas projekti, ceļu drošības auditiRadars
2A3Veikta seguma atjaunošana. 
9A2Samazināts ātrums uz 70km/h. 
14A10Izbūvēts gājeju–velosipēdistu tilts. 
15A10Pārbūvēts A10 ceļa posms. Uz A10 pirms P130  izbūvēta kreisā nogriešanās josla un veikta A10 un P130 krustojuma pārbūve. 
17A9Veikta A9 segas pārbūve. Atjaunoti satiksmes organizācijas līdzekļi. 
20A2Autoceļa posmam veikta pārbūve. 
24A2Veikta pārbūve. Garkalnē pie gājēju pārejas abas brauktuves aprīkotas ar fotoradariem. A2/P3 nobrauktuvēm tiek izstrādāts pārbūves projekts. 
29A3Veikta seguma atjaunošana. 
31A2Veikta pārbūve. 
38A7Veikta pārbūve. A7/Pliederu ielas krustojumā pašvaldība ierīkojusi gājēju pāreju. 
40A10Veikta A10 un P98 krustojuma pārbūve no 4 zaru krustojuma uz lokveida krustojumu. 
41A10Veikta pārbūve. Atjaunoti satiksmes organizācijas līdzekļi. 
48A2Izbūvēts veloceliņš. 
51A3No A3 virzienā uz P9 ierīkots apgaismojums. 
52A6Slēgta nobrauktuve no A5/A6 mezgla un no A6 uz pašvaldības ielu (kreisajā brauktuvē). 
56A9Atjaunots ceļa segums un horizontālie apzīmējumi. 
57A2Veikta autoceļa posma pārbūve. Garkalnes pašvaldība gājēju tunelī ierīkojusi apgaismojumu. 
61A2Samazināts ātrums uz 70km/h. 
62A8Veikta pārbūve. 
72A2Veikta  pārbūve. 
76A10Veikta rekonstrukcija. 
81A9Samazināts ātrums uz 70 km/h. 
82A22016. gadā izbūvēts veloceliņš,  pārbūvētas pieturas un atjaunota asfaltbetona virsma un nomales. 
86A9Uzstādīta barjera, lai automašīnas ceļa nomali neizmantotu stāvēšanai. 
87A2Veikta pārbūve. 
89A10Lokveida krustojumam veikta seguma pārbūve un atjaunoti satiksmes organizācijas līdzekļi. 
90A12Veikta  pārbūve. 
92A9Veikta seguma atjaunošana. 
93A12Veikta pārbuve. 
95A9Atjaunotas ceļazīmes. 

PLĀNOTIE DARBI DROŠĪBAS PAAUGSTINĀŠANAI “MELNAJOS PUNKTOS” (2019.-2020.)

Nr.AutoceļšAutoceļa posmsRekonstrukcijas, satiksmes organizācijas drošības paaugstināšanas projekti, ceļu drošības auditi utt.
12A720 kmIzstrādāts tehniskais projekts gājēju pārejas izbūvei (Ziemeļu iela).
18A8MedemciemsIzstrādāts krustojuma pārbūves projekts, noris sarunas ar pašvaldību.
33A1018 kmSeguma atjaunošana, kuras laikā tiks uzlabota satiksmes organizācijas drošība.
36A10Pieslēgums A5Seguma atjaunošana, kuras laikā tiks uzlabota satiksmes organizācijas drošība.
43A2Bērzkrogs, krustojums ar P30Uzstādīts fotoradars. Šobrīd norit ceļa rekonstrukcijas darbi.
50A236 kmNoslēgts būvdarbu līgums, plānota pārbūve.
58A10Pieslēgums A5, PiņķiSeguma atjaunošana, kuras laikā tiks uzlabota satiksmes organizācijas drošība.
60A8Pieslēgums P93Autoceļa P93 atjaunošana un seguma atjaunošana rampās.
64A3Pieslēgums A2Noslēgts būvdarbu līgums, plānota pārbūve.
75A2VangažiNotiek pārbūve, kuras laikā tiks uzlabota satiksmes organizācijas drošība, posmam tika veikts ceļu drošības audits.
78A2VangažiNotiek pārbūve. Vangažos abās brauktuvēs uzstādīti fotoradari.
79A225 kmNotiek pārbūve.
98A2Nobrauktuve uz SIA IzotermNotiek pārbūve.