Binders: Pastāv bažas, kā nozare attīstīsies nākamgad un īpaši pēc 2020. gada
Atbild: SIA “Binders” valdes priekšsēdētājs Aigars Sēja
Kā jūs vērtējat šo būvniecības sezonu: kas šogad nozarē bijis pozitīvs, kas varbūt nē?
Šī gada būvniecības sezonu vērtējam ar plus zīmi – uzņēmums ir izpildījis visas plānotās līgumsaistības Latvijā, un šogad sekmīgi veikts arī Lietuvas Autoceļu direkcijas pasūtījums. Operatīvās aplēses liecina, ka, salīdzinājumā ar 2016. gadu, ir sasniegts apgrozījuma pieaugums.
Lai arī 2017. gadā infrastruktūras objektu būvniecībai un atjaunošanai līdzekļu apjoms tika iezīmēts un sekmīgi apgūts, pastāv bažas par to, kā nozare attīstīsies nākamgad un īpaši pēc 2020. gada, par ko šobrīd nav skaidrības. Visos līmeņos joprojām aktuālas ir diskusijas par Autoceļu fondu, arī par ES fondu finansējuma pieejamību jaunajā plānošanas periodā, taču kopumā par nozarei un īpaši valsts galveno autoceļu atjaunošanai atvēlēto līdzekļu apjomu ir vairāk jautājumu, nekā atbilžu.
Darba netrūks, tomēr tas automātiski nenozīmē, ka pietiks līdzekļu arī investīcijām un attīstībai
Aktuālā informācija liecina, ka ir mainījies fokuss tam, kur un kādos autoceļos finansējumu ieguldīt – pat tad, ja kopējais infrastruktūras projektu būvniecībai atvēlētais līdzekļu apjoms saglabāsies nemainīgs, tas būs strukturāli ļoti atšķirīgs no esošā. Arvien mazāk līdzekļu tiks novirzīts A un B klases ceļiem, bet arvien vairāk – C un D klases asfaltētajiem un grants ceļiem, bet apjomīgākais finansējums koncentrēsies dažu lielu projektu īstenošanai. Šādas izmaiņas radīs dažādus izaicinājumus nozarē, piemēram, to uzņēmumu vidū, kam iepriekšējos gados veiktas nozīmīgas investīcijas mūsdienīgas tehnikas un tehnoloģiju iegādē apjomīgu darbu veikšanai uz autoceļiem.
Ko sagaidāt no nākamā, 2018. gada?
No 2018. gada mēs sagaidām tāda mehānisma izstrādi, kas amortizēs naudas trūkumu valsts nozīmes autoceļu sakārtošanai. Pie esošā infrastruktūras stāvokļa mēs joprojām nevaram atļauties pārtraukt tā uzlabošanu.
Vai un kā, jūsuprāt, ceļu būvniecības nozares nākotni ietekmēs Rail Baltica projekts un dzelzceļa elektrifikācija?
Tādi lielie projekti kā Rail Baltica, dzelzceļa elektrifikācija, Ķekavas apvedceļš un citi ceļu būvniecības nozares nākotni kopumā ietekmēs pozitīvi, īpaši tāpēc, ka trūkst skaidrības par finansējuma pieejamību ārpus tiem. Taču arī minētie investīciju objekti nāk ar izaicinājumiem, piemēram, šāda apjoma projektiem trūks darbaspēka. Būtisks faktors ir arī tas, ka ārvalstu uzņēmumi, kuri startēs iepirkumos, strādās ar vietējo uzņēmumu resursiem. Daļai uzņēmumu darba netrūks, tomēr tas automātiski nenozīmē, ka pietiks līdzekļu arī investīcijām un attīstībai.